08 februari 2013

Vliegen, samba en tango in een rolstoel.

De landen van de Tango en de Samba, de stad van Koninging Maxima en het Carnaval, de lekkere biefstuk en de empanada's, Matte en Caiphirinia, Copacabana beach en Plaza de Mayo, Florialis en Cristo Retendor, kinderkopjes en aangepast vervoer. Ik heb het over de steden Buenos Aires en Rio de Janeiro, in respektievelijk Argentinië en Brazilië.

In November 2012 starten we met het plannen van onze reis. We beginnen met het boeken van een cruise van Rio de Janeiro naar Beunos Aires en terug. Een vlucht uitgevoerd door KLM / Air France hebben we geboekt op internet op de website van KLM. Voor vertrek heb ik bij KLM Cares het meenemen van mijn hulpmiddelen geregeld. En bij een locaal bedrijf een taxi gereserveerd. Vervolgens voor de zekerheid een gele koorts en dtp vaccinatie gehaald. En een beetje Dollars gekocht.

Costa Fascinosa, Rio de Janeiro, Brazilië, Zuid-Amerika.
Op 13 januari 2013 begint ons avontuur. De vlucht naar Rio heeft een tussenstop op Parijs Charles de Gaulle. Deze vlucht komt in de ochtend op 14 januari aan, waarna we zonder extra overnachting rechtstreeks naar het cruiseschip kunnen gaan.
Bij de incheckbalie van KLM horen we dat Air France mijn duwwagen niet omhoog haalt voor het overstappen op Charles de Gaulle. Na uitleg waarom mijn duwrolstoel belangrijk is wordt er gebeld met Frankrijk. Er wordt een uitzondering gemaakt. Na het inchecken loop ik naar de reserveringsbalie van KLM om mijn ticket te wijzigen. De terugvlucht met een overstap in Parijs wordt gewijzigd in een rechtstreekse vlucht van Rio naar Amsterdam op kosten van KLM. KLM Cares heeft hier namelijk verzuimd mij dit mee te delen. Daarna ga ik naar de assistentiebalie.
Hierna verloopt de reis voorspoedig en de volgende dag kom ik samen met mijn vrouw aan op GIG, de internationale luchthaven van Rio de Janeiro. Grote stoere mannen tillen me over van de vliegtuigstoel op een klein rolstoeltje, in mijn duwwagen en in mijn elektrische rolstoel. Ze verzamelen onze bagage en samen komen we erachter dat we een koffer missen. In een koffer zitten de kleren van mij in de andere koffer de kleren van mijn vrouw. Dus een formulier invullen bij de balie vermiste bagage. We vragen de vrouw achter de balie het taxibedrijf te bellen dat we een beetje later komen. Dat was zo geregeld. De taxichauffeuse met de naam Regina wacht op ons. We vertellen dat we om 17.00 uur vertrekken met de boot en de eerste twee dagen op zee zullen doorbrengen om vervolgens aan te komen in Buenos Aires. Ze zeggen dat ze waarschijnlijk de koffer na vondst zullen afleveren in het hotel in Rio. We hopen van niet. Anders moet een van ons de eerste twee dagen doorbrengen in de kleren die we aan hebben. Verdere informatie over aflevering wordt telefonisch of per email gegeven. Na drie kwartier zijn we klaar en gaan we teleurgesteld naar het schip.
Onze resterende bagage, ik in mijn rolstoel en mijn vrouw passen ternauwernood in de aangepaste rolstoeltaxi. Maar na wat passen en meten kan alles in een keer mee. Na een half uurtje komen we aan bij de haven en ligt het cruiseschip Costa Fascinosa te wachten op zijn nieuwe passagiers.

Wordt vervolgd.




Geen opmerkingen: