08 januari 2011

Vliegen met elektrische rolstoel of scootmobiel als je gehandicapt bent.

10 November 2010
Boeing 777

Amsterdam Schiphol naar Johannesburg.

In een eerder Blogbericht heb ik al eens een keer aandacht besteed aan vliegen met een rolstoel of scootmobiel. Als je gehandicapt bent gaat dit niet vanzelf maar je hoeft er zeer zeker ook niet vanaf te zien. En uit ervaring kunnen we vertellen dat je het makkelijk zelf kunt regelen.

Deze keer ga ik het hebben over het online kopen van een ticket bij KLM. Sommige mensen willen niet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschapij een ticket kopen. Ze denken dat ze hun geld niet terug krijgen als een vlucht niet doorgaat of de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Maar KLM is een zeer betrouwbare luchtvaartmaatschappij die zich aan de regels moet houden.  En je kan bij het kopen van een ticket meteen een reis/annueleringsverzekering afsluiten. In gevallen van overmacht, zoals de vulkaanuitbarsting op IJsland, biedt KLM zijn passagiers gratis aan hun ticket over te boeken naar een andere datum.

Om duidelijk te maken hoe het kopen van een ticket online gaat beschrijf ik dit aan de hand van een voorbeeld. Ik werk met een voorbeeld voor een vlucht naar Bangkok in Thailand en terug.
  • Voor het bestellen van een ticket ga je naar de website van de KLM.
  • Op het scherm verschijnt de pagina "Boek uw vlucht".
  • Vink allereerst het rondje aan van "Retourvlucht".
  • Standaard staat Amsterdam Schiphol AMS ingevuld in het vakje "Van". Dit laten we zo.
  • Vervolgens klik je op het kalender ikoontje rechts. Met de pijltjes kan je de juiste maand kiezen en met een klik op de datum kies de juiste dag van vertrek. Ik kies 28 April 2011.
  • Dan kies je in welke klasse je wilt vliegen, Economy of World Business Class. Ik kies Economy.
  • Geef vervolgens aan waar je naartoe wilt vliegen. In dit geval Bangkok. Klik op "zoek bestemming", selecteer het land "Thailand" en selecteer dan "Bangkok - Suvarnabhumi Int." en klik op doorgaan.
  • Selecteer de datum dat je terug wilt vliegen op dezelfde manier als je eerder gedaan hebt. Ik kies 12 mei 2011.
  • En geef aan met hoeveel personen je wilt vliegen oftewel hoeveel tickets je wilt kopen. Ikk ies hier voor 1 persoon, omdat dit makkelijker is in dit voorbeeld.
  • Standaard staat aangegeven dat het systeem gaat zoeken met flexible data. D.w.z. 3 dagen voor en 3 dagen na jouw gewenste vertrek- en aankomst datum. Dat laat ik zo om later de beste aanbieding te kunnen kiezen.
  • Als er kinderen meereizen kun je dit hier al aangeven. Soms krijgen ze korting o.b.v. leeftijd. Deze vink ik niet aan.
  • Klik nu op "zoeken". Het systeem gaat nu op zoek naar een vlucht op de door jou gewenste datum. Je moet even geduld hebben.
  • Na een klein tijdje verschijnt een overzicht van tickets op verschillende vertrek- aan aankomstdagen. Jouw gewenste dagen staan aangegeven. Als ik dit Blogbericht schrijf kost dit ticket 760 Euro. Soms zie je lagere prijzen op andere data. Als je flexibel bent kan je voor de laagste prijs gaan. De prijs is inclusief belastingen en toeslagen
  • Na het kiezen van de juiste vlucht scroll je naar beneden en klik dan op "selecteer vluchten". En dan even wachten.
  • Op het volgende scherm zie je diverse vluchten. Naast elkaar zie je staan prijs, tijd en luchthaven van vertrek, tijd en luchthaven van aankomst, duur van de vlucht in uren, luchtvaartmaatschappij en vluchtnummer. Je kan kiezen uit een rechtstreekse vlucht of een vlucht met tussenlanding in Parijs. Ik kies rechtstreekse vlucht. Gevolg is wel dat op de gewenste datum deze vlucht een beetje duurder wordt namelijk 791,96 Euro.
  • Ga naar beneden en klik op "Selecteer voorwaarden". Even wachten op het volgende scherm.
  • Hier kan je kiezen voor meer flexibilteit. Als je hiervoor kiest kun je eventueel je ticket wijzigen, annuleren, e.d., maar het ticket wordt dan wel duurder. Ik kies hier niet voor.
  • Ga naar beneden en klik vervolgens op "Voeg toe aan uw bestelling".
  • Je krijgt een overzicht van de bestelling van het ticket. Als je het hiermee eens bent klik je op "Ga verder na persoonsgegevens". Even wachten op het volgende scherm.
  • Op deze pagina moeten persoonlijke gegevens ingevuld worden zoals dhr/mw/mej., voornaam en achternaam. Let op dit moet overeenkomen met de naam in het paspoort. Vervolgens het emailadres twee maal. Hier wordt een bevestiging en na betaling het ticket naar toegestuurd. Dan telefoonnummers. Kies hier voor mobiele nummers die je ook meeneemt op vakantie. Dan ben je ingeval van calamiteiten altijd bereikbaar. Kies of je een speciale maaltijd wilt en vervolgens welke stoel je wilt aan het raam of aan het gangpad. En of je een verzekering wilt. Als je met meer personen reist vul je hier ook de gegevens in van alle andere personen. Klik op "Ga verder naar betalingsgegevens".
  • Kies jouw manier van betalen. Ik kies betalen met "Ideal internetbankieren" en vervolgens vink ik mijn bank aan. Dan wordt het bedrag direct afgeschreven van jouw bankrekening en wordt het ticket na betaling meteen naar het aangegeven email adres gestuurd. Dit is de makkelijkste, snelste en goedkoopste manier om het ticket in huis te krijgen. Of kies een van de andere mogelijkheden. Klik vervolgens op controleer uw reservering. Even wachten.
  • Er verschijnt een volledig overzicht van de bestelling. Controleer deze goed. Vink aan dat je de voorwaarden accepteert en klik op "bevestig uw reservering". Je krijgt nu een email met een bevestiging van de bestelling van het ticket met een boekingscode en je wordt meteen verder geleid naar jouw bank om met internet bankieren het ticket te betalen.
  • Als je het ticket betaald hebt wordt dit per email aan je opgestuurd. Dit heet het E-ticket en ook hierop staat de boekingscode.
Het lijkt allemaal heel veel werk en uiterst ingewikkeld. Maar geloof mij het gaat sneller dan het lezen van dit bericht.

Voor vragen mag je altijd emailen met info@gehandicapten.com .

1 opmerking:

Johan zei

Goede post!
Maar er is geen noodzaak om te zeggen dat de rolstoel op het vliegtuig?
Zodat ze kunnen controleren dat elke luchthaven kan verwerken.

Toen ik in Zweden geboekt, moest ik bellen in uw bestelling.

Gebruikte Google Translate, dus misschien heb ik het gemist.
/ Johan