31 januari 2011

Vliegen met een elektrische rolstoel of scootmobiel als je gehandicapt bent

10 November 2010
Amsterdam naar Johannesburg

In eerdere Blogberichten heb ik het gehad over het kopen van een ticket, het reserveren van een stoel in het vliegtuig en het regelen van hulp vanaf de incheckbalie naar de vliegtuigstoel.

Allemaal heel belangrijk. Maar wat ook niet vergeten mag worden is het reisklaar maken van jouw (elektrische) rolstoel of scootmobiel. Je rolstoel wordt met grote grove banden vastgesjord in het vliegtuig. Soms gaat deze ook in een kleine container.

Maak een paar weken voor vertrek een afspraak met de monteur van het onderhoudsbedrijf.
  • Laat als eerste je rolstoel nakijken op mankementen die eraan zitten te komen. Bijvoorbeeld gladde banden of doorgesleten isolatie van bedrading. Laat dit repareren of vervangen.
  • Vraag diezelfde monteur hoe je de droge! accu los moet koppelen. Er mag namelijk geen stroom meer gaan van je accu naar de motoren, stuurknuppel, verlichting, enz.
  • Vraag hoe je de rugleuning van de rolstoel / scootmobiel kan neerklappen.
  • Vraag ook hoe de rolstoel / scootmobiel nog kan rijden zonder stroom. Bij Jan zijn rolstoel kun je een hendel overhalen waarmee de motoren ontgrendeld kunnen worden. Dan kan de rolstoel gewoon geduwd worden en in het vliegtuig alsnog op de rem staan.
  • Als je dit allemaal weet vraag dan een paar reserve zekeringen, lampjes, enz.
  • Koop een plaksetje.
  • Vraag ook hoe je kwetsbare onderdelen, zoals een stuurunit / robotarm kan loshalen.
  • Kijk samen met de monteur welke gereedschap je nodig hebt voor het loskoppelen van onderdelen. Wij gaan altijd op pad met een ringsteeksleutel 12, een paar bitjes, een paar imbussleutels en van die plastic bandjes waar je snoeren mee bij elkaar kan binden.
Voor vertrek moet je ook even contact opnemen met KLM. De hoogte van het luik van de laadruimte bepaald of je wel of niet je rugleuning neer moet klappen. Bij een Boeing 747-400 hoeft dit niet.
Bij een Airbus A320 of  Boeing 777 moet dit wel want het laadluik hier is maar 80 cm.

Op de luchthaven ga je als volgt te werk.
  • Zorg dat je drie uur voor vertrek aanwezig bent.
  • Je checkt de elektrische rolstoel of scootmobiel in samen met de koffers en laat hem goed labelen door de grondstewardes bij de incheckbalie.
  • Ga eventueel eerst overzitten naar een andere duwrolstoel al of niet met hulp van de airport caddies.
  • Vervolgens haal je alle kwetsbare en/of losse onderdelen van de rolstoel af zoals de stuurunit.
  • Stop deze onderdelen in je handbagage of in een extra waterdichte tas op de rugleuning van je rolstoel en bind deze goed vast.
  • Bind loshangende bedrading vast met bundelbandjes/ tie raps of snapstraps.
  • Als het regent dek je rolstoel dan af met een poncho. Vocht is funest in de stekkers. En het nat worden van je bekleding is niet echt lekker als je hier weer op moet zitten.
  • Lever je rolstoel in bij afwijkende bagage.
Je hoeft dit maar een keer te doen en dan weet je het voor elke volgende keer. Het wordt steeds makkelijker. Zorg dat je zelf weet hoe het moet dan kan je het aan iedereen uitleggen.

Succes en tot ziens in het vliegtuig.

3 opmerkingen:

Mark zei

Leuke blog met een hoop zinvolle informatie! Bedankt voor het delen.

Unknown zei

Ik heb een beperking waardoor ik √°lleen in mijn eigen zitting van mijn (electrische ) rolstoel kan zitten. Mijn allebei zittingen van mijn electrische en gewone rolstoel kunnen er af, dus is het mogelijk dat mijn zitting op een van de stoelen in het vliegtuig word vastgemaakt want anders kan ik nooit met vliegtuig reizen ookal is de rest wel te regelen? !

Marijana Moi zei

Ik heb een beperking waardoor ik √°lleen in mijn eigen zitting van mijn (electrische ) rolstoel kan zitten. Mijn allebei zittingen van mijn electrische en gewone rolstoel kunnen er af, dus is het mogelijk dat mijn zitting op een van de stoelen in het vliegtuig word vastgemaakt want anders kan ik nooit met vliegtuig reizen ookal is de rest wel te regelen? !